Az előző részben arról írtam, hogy mi is az a bevásárlóközösség, most arra térnék ki, hogy miért jó vagy "rossz" egy bevásárlóközösséghez csatlakozni, akár termelőként akár vásárlóként. Így mindenki könnyebben eldöntheti, hogy személy szerint neki megéri vagy marad inkább a megszokott vásárlási módszereknél.
Vásárlóként megéri csatlakozni, mert:
- ismert forrásból tudsz hozzájutni helyi, egészséges, jó minőségű élelmiszerekhez és kézműves termékekhez.
- olyan helyi, vegyszermentesen termelt, vagy akár biominősítésű termékhez is hozzájuthatsz, amelyek mivel kis mennyiségben készülnek, hiányoznak a bioboltok polcáról
- a bolti (bio) árnál olcsóbban juthatsz vegyszermentes/bio termékekhez
- csupán azzal, hogy egy ilyen közösségben vásárolsz, tudatosan teszel azért, hogy a pénz helyben maradjon, így hozzájárulsz a helyi gazdaság fejlődéséhez, új munkahelyek teremtéséhez, a fiatalok helyben maradásához és a vidék újraéledéséhez (ami azért összességében nagyon-nagy szó!!!)
- a kevesebb csomagolással, kevesebb hulladéktermeléssel hozzájárulsz az élhető környezet fenntartásához
- kevesebbet jársz boltba, így kisebb eséllyel csábulsz el, és vásárolsz olyan dolgokat, amelyekre nincs is valójában szükséged.
- kényelmesen otthon ülve, interneten bevásárolhatsz, és a megrendelt termékeket heti egyszer fix helyen, jó közösségben beszélgetve vehetsz át, nem pedig sorban állva, egyik boltból a másikba vándorolva
- egy közösség része lehetsz, recepteket cserélhetsz a többi vásárlóval, tanulhatsz a gazdálkodásról, szervezett napokon meglátogathatod a termelőket, így izgalmas családi programokon vehetsz részt.
De ahhoz, hogy élvezni tudjuk a vásárlói közösség előnyeit, és hogy igazán megérje csatlakozni, ahhoz szükséges az is, hogy tudjunk előre gondolkodni, tervezni, hogy elég legyen egy héten egyszer a nagy bevásárlás, és ne kelljen mindennap leugrani a boltba valamiért.
Emellett tisztában kell lennünk azzal is, hogy egy ilyen közösségben olyan minőségi termékekhez jutunk, amelynek az előállítási költsége nagyobb, mint a nagy ipari módon megtermelt (és sokszor silány minőségű) élelmiszereknek, így nem várhatjuk azt, hogy azonos áron kapjuk meg! Akinek az ár fontosabb, mint a minőség, az továbbra is vásároljon olcsó, ipari termékeket (csak jusson ez a döntés akkor is eszébe, amikor vitaminokra és gyógyszerekre később a „megtakarított” pénz többszörösét költi el!). Ez nem azt jelenti, hogy a bevásárló közösség drága, hanem csupán azt, hogy a termelő is meg tud élni a munkájából. Aki aggódik az árak miatt, annak érdemes megnézni a jelenleg működő közösségek webboltjait, így mindenki maga döntheti el, hogy ez korrekt ár neki, vagy inkább mást választ.
Egy kosárközösséghez termelőként is érdemes csatlakozni, mert:
- hosszútávon, egy jól működő bevásárlóközösségben folyamatos, fix bevételed van, az elkötelezett vásárlók akkor is tőled fognak venni, ha épp az aktuális piaci ár valamivel alacsonyabb, mivel ismerik a minőséget, és bíznak benned, a termelőben.
- megfelelő áron el tudod adni a minőségi termékedet, amiben benne van a szíved-lelked, nem kell a silány minőségű, olcsó ipari módszerekkel előállított termékekkel versenyeznie
- ismered a vásárlóidat, ezért nagyon gyorsan és hatékonyan nyomon tudod követni a vásárlói igényeket, tudod szélesíteni a termékpalettádat a vásárlók igényeinek függvényében.
- rendszeres közvetlen visszajelzést kapsz a vásárlóktól, így tudod, hogy mire kell odafigyelned legközelebb, hol érdemes fejlesztened, és sikerélményt jelentenek a pozitív visszajelzések.
- helyben lehet értékesíteni, nem kell messzire szállítanod.
- hatékonyabban tudsz termelni, ha nem kell annyit foglalkozni a marketinggel, az eladás módjával, amelynek jelentős részét a vásárlói közösség szervezői átveszik a válladról. Így több időd van a termeléssel foglalkozni.
- hatékonyabban tudsz előre tervezni, mert kevésbé befolyásolnak a felvásárlók által kialkudott nyomott árak, kisebb esélye van, hogy rajtad maradnak a termékeid.
- a közösségben választ kaphatsz kistermelőként az adózással, jogi háttérrel kapcsolatos kérdéseidre, hiszen a többi termelő is hasonló cipőben jár, tudtok egymásnak segíteni.
De emellett biztosítanod kell, hogy jó minőségű, ízes, értékes terméket állítasz elő, és ehhez a nevedet, az arcodat adod. A vásárlók jelzik ha elégedettek, de az is ha nem, és neked kell eldöntened, hogy tanulsz belőle, vagy megsértődsz :) Az is kiderül, ha nem tisztességesen jársz el a vásárlókkal (például máshol olcsóbban adod a termékeket mint a közösség tagjai számára), és ebben az esetben nem csak egy vásárlót, hanem akár az egész közösséget elveszítheted.
Nyitottnak kell lenned arra, hogy előre leszervezett alkalmakon megmutasd a vásárlóknak, hogy hol és milyen módon termelsz, mert ez szükséges ahhoz, hogy a bizalom kialakuljon köztetek.
Összességében azt szeretnénk, ha bizalom épülne ki a termelő és vásárló között, és bár néha kompromisszumokkal, de mindenkinek megérje a közösség tagja lenni!
Írjátok meg kommentben, hogy szerintetek mit hagytam ki a listából, mi az ami még fontos szempont!
Ha érdekelne Titeket akár vásárlóként, akár termelőként hogy csatlakozzatok a most induló Közös Batyu Bevásárló Közösséghez (Mezőkövesd és Eger átadópontokkal), jelentkezzetek a bese.t.egyesulet(kukac)gmail.com címen vagy csatlakozzatok a KÖZÖS BATYU Facebook csoporthoz!
A bejegyzés a Bese Természetvédelmi Egyesület oldalán is megjelent.